Formex höst 2011 - Ledsen men jag sågar det i år.


Har nu varit på Formex och letat nyheter inom design och trender, och med 1001 utställare så satte jag verkligen förhoppningen på att kunna finna nya material, nya tankar och ny design. Men nej.

För att förklara lite av inlägget så är det så att när jag åker på Formex så söker jag nytänk, nya formspråk och kommande trender inom material och produkter.

Jag kollar igenom det mesta av vad mässan kan ge och det skapar en bild om vad som komma skall, eller vad konsumenten eftertraktar. Jag är kräsen, vilket man också måste vara om man ska kunna se igenom den här djungeln av produkter, färger och annat som presenteras. Formex fungerar som en  energiboost där jag kan se vad mina kunder eftersöker och antagligen kommer att ta till sig inom närmsta tiden.

Att det tillkommit (i runda slängar) 250 nya utställare tyckte jag lät bra vid pressfrukosten, ett rekord. Men vid 9 timmars genomgång av hallarna så verkar det var till största delen i temat Shabby Chic som tillkommit ( förutom doft, bad och lite mer leksaker). Varför? Jag tycker att det verkar som att det i större delen varit total ide´torka på designfronten. En förlängning av befintligt sortiment eller en ny form på en gammal produkt, utan att tillföra det lilla extra. D.v.s nya färger o.s.v. Som sagt finns det alltid undantag, men jag har inte hittat det än.

Omstruktureringen av hallarna var en positiv nyhet. Byte av platser och utbud och en uppdelning som för mig verkar mer logisk. Jag har talat med otaliga nummer av människor som både ger ris och ros för detta, men jag tycker ändå att det är positivt med tanke på att vi ändå är vanemänniskor som behöver förändring som kan ge en kick frammåt, eller åtminstone en fundering över att kanske kunna förändra oss i vårat tänkande, något som behövs i branchen.

"Pine and Dine", matsalen design Rekostylisterna, var kanon. En utställning som gav både en känsla om trend likaväl som om materialval och designklassiker. Här har man en genomgående tanke, från inredning till meny. Något som tilltalar mig. En tanke och ett arbete bakom som visar sig i en uppstrukturerad utställning.

Jag har verkligen sett fram emot "young designers", T6 (café) och 17 designers. Det är alltid höjdpunkten på mina Formex resor. Jag tycker att de gör ett fantastiskt jobb, men jag saknade ideérna om nyskapande i år. Jag vill få AHA uppleverlse, bli imponerad och känna mig ödmjuk inför en ny design.

Jag kanske låter bitter och besviken, och visst, jag är det. Eller så hade jag för höga förhoppningar. Det är ändå den delen som ger mig mest, mend tanke på nya material och nytänk av yngre generationer.

Det kändes som om de flesta utställare hade gett upp lite i år. Eller kört den enkla vägen och säkra kort. Givetvis finns det undantag. Starka formgivare bakom produkter och möbler. Fina skapelser och snygga produkter - men nytänkande design? Nej.

Frågan är vad som triggar inköpare, producenter och formgivare till att skapa och leverera nyheter som kombinerar material, form och funktion i cool design. Jag vet inte, men du kanske har ett svar?

Får jag skit för det här? Antagligen, men det är min upplevelse av Formex höst 2011.

Kommentarer

Annika sa…
Modigt, Henrick! Men vi behöver mer sådant bland inredningsbloggarna. Vi har en tendens att styrka medhårs. Mer kritiskt granskande. Jag gillar det! Eftersom jag inte besökte Formex igår, så har jag inga egna synpunkter att komma med. Läser dina, Fridas, Charlottes, Susanns mfl rapporter med stort intresse. Kram!
Viktoria sa…
Varför ska du få skit? Det är väl kanonbra att du skriver vad du känner & tycker! Det är ju din blogg & är någon inte intresserad så behöver de ju inte läsa. Jag går ju inte dit med riktigt "samma ögon" som du, eftersom jag inte arbetar som inredare. Jag kan delvis hålla med dig, men ser det ändå inte riktigt som du. Dock gillar jag verkligen din vinkling ang Formex! Jag trodde att detta var en inredningsmässa, men alldeles för mycket var leksaker, tvålar & ljus samt ointresserade försäljare. Vad gör de på Formex om de inte vill visa sina produkter & sälja dem?????
Jättekul att träffa dig igen! Hoppas att det blir snart igen! KRAM Viktoria
Vi hade lite samma känsla på mässan. Lite avslaget på något vis. Många utställare som inte är av intresse, mycket samma, samma. Och som Viktoria sa, ovanligt många ointresserade säljare. Jag hittade ett par guldkorn men betydligt mindre än föregående år.
Klart du ksa säga vad du tycker!
Anna sa…
Jag tycker att föregående kloka bloggerskor skrivit viktiga tankar som jag också kan skriva under på. Klart att du måste få tycka till och vara ärlig! Jag säger som Viktoria, att jag går inte dit med riktigt samma ögon som du, men de många ointresserade utställarna fick mig också att fundera. Däremot hittade jag ett par nya och spännande produkter som jag inte hade koll på innan och det fick mig att gå igång, för att använda ett Ernst-uttryck ;-) Ha en fin helg!
Designbird sa…
Liknande problematik finns för tillfället även i modevärlden. Inget nytt eller utvecklande, utan bara varianter av redan befintlig design. Det råder nog stiltje inom all typ av design och detta tror jag är ett resultat av rådande världsekonomi. Få företag litar på nytänkande design när ekonomin inte är possitiv. Förr var det i tuffa tider som riktigt nya ideer föddes så låt oss hoppas på förändring! Kram, Camilla