Formex höst 2011 - Ledsen men jag sågar det i år.
Har nu varit på Formex och letat nyheter inom design och trender, och med 1001 utställare så satte jag verkligen förhoppningen på att kunna finna nya material, nya tankar och ny design. Men nej.
För att förklara lite av inlägget så är det så att när jag åker på Formex så söker jag nytänk, nya formspråk och kommande trender inom material och produkter.
Jag kollar igenom det mesta av vad mässan kan ge och det skapar en bild om vad som komma skall, eller vad konsumenten eftertraktar. Jag är kräsen, vilket man också måste vara om man ska kunna se igenom den här djungeln av produkter, färger och annat som presenteras. Formex fungerar som en energiboost där jag kan se vad mina kunder eftersöker och antagligen kommer att ta till sig inom närmsta tiden.
Att det tillkommit (i runda slängar) 250 nya utställare tyckte jag lät bra vid pressfrukosten, ett rekord. Men vid 9 timmars genomgång av hallarna så verkar det var till största delen i temat Shabby Chic som tillkommit ( förutom doft, bad och lite mer leksaker). Varför? Jag tycker att det verkar som att det i större delen varit total ide´torka på designfronten. En förlängning av befintligt sortiment eller en ny form på en gammal produkt, utan att tillföra det lilla extra. D.v.s nya färger o.s.v. Som sagt finns det alltid undantag, men jag har inte hittat det än.
Omstruktureringen av hallarna var en positiv nyhet. Byte av platser och utbud och en uppdelning som för mig verkar mer logisk. Jag har talat med otaliga nummer av människor som både ger ris och ros för detta, men jag tycker ändå att det är positivt med tanke på att vi ändå är vanemänniskor som behöver förändring som kan ge en kick frammåt, eller åtminstone en fundering över att kanske kunna förändra oss i vårat tänkande, något som behövs i branchen.
"Pine and Dine", matsalen design Rekostylisterna, var kanon. En utställning som gav både en känsla om trend likaväl som om materialval och designklassiker. Här har man en genomgående tanke, från inredning till meny. Något som tilltalar mig. En tanke och ett arbete bakom som visar sig i en uppstrukturerad utställning.
Jag har verkligen sett fram emot "young designers", T6 (café) och 17 designers. Det är alltid höjdpunkten på mina Formex resor. Jag tycker att de gör ett fantastiskt jobb, men jag saknade ideérna om nyskapande i år. Jag vill få AHA uppleverlse, bli imponerad och känna mig ödmjuk inför en ny design.
Jag kanske låter bitter och besviken, och visst, jag är det. Eller så hade jag för höga förhoppningar. Det är ändå den delen som ger mig mest, mend tanke på nya material och nytänk av yngre generationer.
Det kändes som om de flesta utställare hade gett upp lite i år. Eller kört den enkla vägen och säkra kort. Givetvis finns det undantag. Starka formgivare bakom produkter och möbler. Fina skapelser och snygga produkter - men nytänkande design? Nej.
Frågan är vad som triggar inköpare, producenter och formgivare till att skapa och leverera nyheter som kombinerar material, form och funktion i cool design. Jag vet inte, men du kanske har ett svar?
Får jag skit för det här? Antagligen, men det är min upplevelse av Formex höst 2011.
Kommentarer
Jättekul att träffa dig igen! Hoppas att det blir snart igen! KRAM Viktoria
Klart du ksa säga vad du tycker!