söndag 22 januari 2012

Kräver jag för mycket?


Jag har funderat en hel del på mina tankar om bl.a. Formex och om det utbud som finns i butiker, hos utställare och andra som producerar och köper in varor.

I det tidigare inlägget ställde jag frågan om jag är avtrubbad, och jag tror inte att jag är det, jag har för höga krav helt enkelt. Bra eller dåligt? Ett steg tillbaka för en återblick.

När man föreläser om trender, bloggar inredning och design och går på utställningar, föreläsningar och mycket annat så är det ibland galet svårt att vara i "säsongen" och där konsumenten lever. Jag är på ständig jakt efter nya tendenser till trender, nytt tänk och nya lösningar. Vilket jag märker när jag går på mässan, som ändå visar nuvarande och nästkommande trend. Det är ju inget fel att vara hungrig på nytt och nytänk hela tiden , det är ju det som driver framåt, iallafall när det kommer till min egen del.

Jag har en drift i mig att alltid se framåt, det har jag alltid haft, men ibland kanske det är en nackdel. Att försöka ta del av nuet lite mer.

Vad jag förvånades över själv är att jag på mässan vill ha så mycket nytt  tänk hela tiden, ( inte produkter ), vilket också till viss del innefattar produktion. Jag tycker också att miljövänliga och hållbara produkter ska premieras. Men det är ju också så att ideer kan återvinnas och ge näring till något nytt.

Jag fick en kommentar från Frida på Trendenser just om detta här på bloggen, om man kanske rusar iväg i sitt tänk. Att det inte hänger på utställarna, utan på att jag ställer för höga krav på både konsument och leverantör. Kanske är det så?  Att vi också skapar en stress bland leverantörerna att hela tiden vara först, trendigast och trendskapande. Eller har vi satt det som ett krav, att ständigt bli handmatade med det senaste?

Men jag har fortfarande svårt att se att om det är en viss trend eller stil som gäller så flockas alla i ett lämmeltåg och kör samma race. Det finns inte många som är "kärringa mot strömmen". Det känns ibland som om man inte vågar sticka ut, vågar tro på sig och sin produkt och för att då klassas som konst eller annat och hamna i fel utställningshall. Kanske rädd att tappa intäkterna som mässan ändå bl.a ska generera.

Vad jag vill se, som jag skrev förut, är de nya tankarna, ideérna, design och formgivare som inte når ända fram till att ställa ut.  Ett nyskapande. Det nya tänket, jag vet att det finns därute.

Jag går ju inte på mässan som inköpare (nej, jag köper inget till min butik på mässor) utan som press och för att söka inspiration, där har du skillnaden. Jag förstår om en butik som är på mässan är där för att köpa in produkter som är gångbara och som ger pengar till lön och hyra.

Jag skriver ur mitt perspektiv, inte som inköpare av produkter till en butik. När det kommer till att mycket ser lika ut och oftast har samma ursprung beror ju också på trenden likaväl som att alla vill ju ta sin beskärda del av kakan när det kommer till att sälja. Fullt förståligt. Men en produkt kan ju presenteras på olika sätt och på så sätt bli en ny produkt för konsumenten.

Mycket av det som finns på mässan är bra saker och det finns verkliga guldkorn bland utställarna. Det är en bra mässa som samlar hela branchen, vilket det också ska göra.

Jag kastade ut många frågor känner jag själv, jag vill starta och ge en tanke.

Bild: Henrick Eriksson

5 kommentarer:

@my casa sa...

Jag håller till fullo med dig i dina tankar angående
Formex, självklart kan det vara svårt att vara med i "säsong" eftersom man alltid vill ha blickarna fram emot nästa säsong. Men jag känner precis som du
att på Formex de senaste åren är det i stort sett bara
de "gamla" invanda trenderna man får se, i alldeles för många varianter - var är nytänket?
Känner att detta att titta på bloggar med väldigt inspirerande sidor ger så mycket mer än just Formex
som på något sätt har stannat upp!!!
Jag går på Formex som inköpare, men det ger ingen inspiration när det år efter år är i stort sett samma produkter som visas, kunderna i butikerna kräver mer! Det går inte att "bara" köra på det som du kallar gångbara produkter, för de produkterna finns ju i stort sett redan hos alla inredningsintresserade!
Vi med butiker måste numera söka oss bort, mot det nya, mot det som inte är så lätt att få tag i...
Väldigt intressant inlägg, som det säker finns MYCKET olika delar att ta upp!
Trevlig kväll//Åsa

Creative Living + Wabi Sabi Style sa...

Jag misstänker att jag skrivit något liknande förut, men i mitt tycke är Formex inte en mässa där nytänkande premieras. Även om man kanske gärna lanserar sig som både störst och bäst. Som du skriver är det ju inköparnas mässa. Vill man se nytt, får man ge sig till Möbelmässan om några veckor. Det allra nyaste tänket hittar man nog ändå på nätet. Där finner JAG min inspiration. Det betyder tyvärr att jag personligen redan tröttnat på vissa trender när den väl dyker upp på svenska mässor, för att inte tala om butiker... Kvalitetstrender (vad det nu är) klarar dock testet och håller länge. Tycker jag. Tack för att du "vågar" skriva mer än bara översvallande hyllningar i din blogg. Känns uppriktigt och äkta. Ha det gott. //Lisbeth

Tove - Formfront sa...

Jag håller med dig om att felet inte ligger i bristen på "pryl"-nyheter på Formex. Diskuterade med en kollega att mässutställarna enkelt skulle vinna poäng med att bara exponera sina montrar annorlunda. Istället för att belamra dem med hela sortimentet skulle de kunna ha en inspirerande miljö i mitten, och sedan en översiktlig uppställning av flera produkter längst bak eller vid sidorna. På så vis öppnar de upp montrarna mer och lockar in folk med ett nytt tankesätt.

Lars-Henric sa...

Kloka ord, helt klart tänkvärt.

Marie Soderberg sa...

Hej, jag delar varenda ord du skriver kände exakt lika , ser framemot design veckan nu..där tror jag på nytänket..men visst var det mkt same same..
Marie