fredag 23 december 2011

När ska alla inse varans värde? REA funderingar.


Nu ska jag ta upp en sak som jag funderat på länge. En varas värde. Speciellt nu i juletid.

Jag tänker i första hand på att många kedjor startar sin mellandagsrea redan veckan innan jul. Varför då? Visst kan jag förstå att alla täckjackor fyller lagren och soffor som tar plats, men det ger ju en direkt indikation till kunden att varan inte är värd det pris som ligger som ordinarie.

Mellandagsrean har ju efter tradition startat efter jul, inte på julafton eller veckan före, det är som att fira midsommar i februari. Jag vet idag många som önskar sig pengar i julklapp för att handla på mellandagsrean och inte känner någon köplust inför jul p.g.a att allt reas ut ändå några dagar senare. De känner sig blåsta redan från början.

Nu känns det som att det är de snabba pengarna som skall rädda företagets försäljning/budget innan årets slut. Jag handlar inte på mellandagsrea, oftast inte på rea över huvudtaget, det är ju i största allmänhet det som inte blivit sålt och ingen vill ha till ordinarie pris.

Klart du kan fynda på en mellandasrea, inte det jag säger, speciellt inom mode. Men du hittar ju inte basvarorna och  hight design produkter, eller hur? Inom design har man tänkt till och insett varans värde, både i form av tillverkning, designprocess och formgivare. Där finns ett kärnvärde som jag tycker att hela branchen skulle anamma i någon form.

När man lägger till en story, s.k.a. storytelling, så stiger varans värde direkt, man hittar förståelse för tillverkning, känner ödmjukhet och det ger produkten ett helt annat värde. Vilket vi alla borde göra, vi måste intressera oss mer för produkten, se värdet och inte bara tillverkningsmaterialet. Både inom mode och inredning.

I butik finns den vanliga kommentaren är att "vi ger plats för vårens nya varor" vilket på sitt sätt är sant, men så mycket felköp kan man väl inte göra som företag så man måste ut med hela sortimentet på några dagar efter jul? Då bör man nog se över inköpsavdelningen.

Låter jag bitter dagen före julafton? Nej är bara trött på ordet billigt, billigt, billigt (från visst elektronikföretag från Göteborg) och det typiskt svenska att göra ett klipp. Visst kan det vara billigt, men sätt hellre ett lägre konsumentpris direkt och inse varans värde från början. Visst, marginalerna blir sämre, men man behöver nog inte rea ut varan till 50% i mellandagarna.

Mina tankar om rean.

Bild: Henrick Eriksson


3 kommentarer:

Jenny sa...

Heeej Henrick, vilket bra resonemang! Håller helt med dig. På senare tid sparar jag hellre o lägger ngr kronor mer än köper billigt i massor. Kvalité före kvantitet!

Gooood jul!:)
Kram
Jenny
www.Hemtrender.blogg.se

Emelie sa...

Precis det här stod jag och en kollega och diskuterade häromdagen. Jag bara HATAR rea. Låter kanske helt sjukt, men jag vill inte hitta "klippen". Nej, för mig är värdet till en vara det riktiga klippet, då betalar jag mer än gärna fullpris. Dessutom borde julen vara en fridfull tid då vi skippar reastressen, både för dem anställda inom handels och alla människor som ger sig ut med armbågarna före. Puh, detta är ett ämne som får igång mig :D Ha en fortsatt skön jul! Kram

Marie Lithén sa...

Håller med dig! Tänk att när jag hade butik med kvalitetsvaror, blev kunderna arga när jag inte hade rea efter jul. Tills jag sa att jag hade produkter som inte behövde reas för att säljas och att det inte heller fanns de marginalerna!