När ska alla inse varans värde? REA funderingar.
Nu ska jag ta upp en sak som jag funderat på länge. En varas värde. Speciellt nu i juletid.
Jag tänker i första hand på att många kedjor startar sin mellandagsrea redan veckan innan jul. Varför då? Visst kan jag förstå att alla täckjackor fyller lagren och soffor som tar plats, men det ger ju en direkt indikation till kunden att varan inte är värd det pris som ligger som ordinarie.
Mellandagsrean har ju efter tradition startat efter jul, inte på julafton eller veckan före, det är som att fira midsommar i februari. Jag vet idag många som önskar sig pengar i julklapp för att handla på mellandagsrean och inte känner någon köplust inför jul p.g.a att allt reas ut ändå några dagar senare. De känner sig blåsta redan från början.
Nu känns det som att det är de snabba pengarna som skall rädda företagets försäljning/budget innan årets slut. Jag handlar inte på mellandagsrea, oftast inte på rea över huvudtaget, det är ju i största allmänhet det som inte blivit sålt och ingen vill ha till ordinarie pris.
Klart du kan fynda på en mellandasrea, inte det jag säger, speciellt inom mode. Men du hittar ju inte basvarorna och hight design produkter, eller hur? Inom design har man tänkt till och insett varans värde, både i form av tillverkning, designprocess och formgivare. Där finns ett kärnvärde som jag tycker att hela branchen skulle anamma i någon form.
När man lägger till en story, s.k.a. storytelling, så stiger varans värde direkt, man hittar förståelse för tillverkning, känner ödmjukhet och det ger produkten ett helt annat värde. Vilket vi alla borde göra, vi måste intressera oss mer för produkten, se värdet och inte bara tillverkningsmaterialet. Både inom mode och inredning.
I butik finns den vanliga kommentaren är att "vi ger plats för vårens nya varor" vilket på sitt sätt är sant, men så mycket felköp kan man väl inte göra som företag så man måste ut med hela sortimentet på några dagar efter jul? Då bör man nog se över inköpsavdelningen.
Låter jag bitter dagen före julafton? Nej är bara trött på ordet billigt, billigt, billigt (från visst elektronikföretag från Göteborg) och det typiskt svenska att göra ett klipp. Visst kan det vara billigt, men sätt hellre ett lägre konsumentpris direkt och inse varans värde från början. Visst, marginalerna blir sämre, men man behöver nog inte rea ut varan till 50% i mellandagarna.
Mina tankar om rean.
Bild: Henrick Eriksson
Kommentarer
Gooood jul!:)
Kram
Jenny
www.Hemtrender.blogg.se