Kopia eller original?


Hela tiden dyker det ju upp kopior på inredningsprodukter. Marimekko skålarna får symbolisera det idag här på bloggen. Det dök upp ett reklamblad i posten som satte igång tankeverksamheten.

Jag tycker det näst in till otroligt att ett företag köper in t.e.x. marimekkoskålar från Kina. Åter igen är vi inne på snabba cash och volymvaror, inte varans värde eller ödmjukhet inför formgivare. I det här fallet med Marimekkoskålarna så är den inte helt identisk, foten är ju bredare, men annars i det stora hela sitter plupparna där de ska, räfflorna i rätt ordning o.s.v.  Originalet kostar 729 kr och kopian 49 kr.

Att ta in en kopia av en sådan ikon pryl i sitt sortiment tycker jag näst intill är att sänka sin butik till lägsta nivå. Åter igen inte inse varans värde.

Ta den röda skålen. Så mycket mer än bara röd glasmassa.. I Iittalas fall, för att tillverka den röda färgen måste ugnen brännas ur för att få bort all rödfärgad glasmassa. D.v.s att om skulle man köra klarglas direkt efter i glasugnen skulle den bli missfärgad av de röda pigmenten. Flera arbetsmoment både under blåsning och med formar gör att priset stiger gentemot klarglas. Det gäller ju även få färgen jämn när skålen eller vasen blåses i pressformen. Något som är värt otroligt mycket för mig när jag köper en produkt som har en hantverksmässig historia bakom sig. Samma sak med möbler.

Nog om det. Att tillverka kopior av välkända möbel/stilikoner tycker jag är tragiskt. I vissa lägen har patent, licenser och liknande löpt ut och det blir fritt fram att göra en egen variant av designen, eller sno den rakt av. Välkopierade möbler från bl.a Vitra, Panton m.fl fyller marknaden just nu.

Vissa möbelföretag har tagit fasta på det och tillverkar i stort sett bara kopior på möbler som blir billigare än originalet. Har man inte ett tränat öga är det svårt att se skillnaden. Kvaliteten skiljer sig oftast rejält och vissa fall byts detaljer ut. Bra eller dåligt? Visst gör det bra design tillgänglig för fler, men på vilken bekostnad?

Det är lite som att sätta någon på skapar jobbet, är kreativ och lägger mycket tid på skapandet och framställning och sedan sno rasket för att dra in pengar.



T.ex. The Panton chair från 1960, som tog många år för Verner Panton att ta fram rätt material och hitta en tillverkare som kunde pressa stolen. Alla sa att det var omöjligt, men han lade ner sin tid på att hitta rätt tillverkare och gav sig inte. Den tillverkas idag av Herman Miller/ Vitra. Vill du ha originalet eller kopian?

Jag tycker det är dåligt och väljer hellre originalet, oavsett om jag får jaga på loppis/auktion eller köpa i butik av de som har fortsatt tillverkning.
I det hela så är det ju så att det skapas och tillverkas mycket i världen, dagligen, och klart att produkter som är liknande (inspirerade av original) dyker upp. Konstigt vore det väl om det inte skulle vara så. Precis som med musik där det hela tiden snackas om att man snor riff och refränger.
Det här är ju något som det pratas om i bloggvärlden och bla har Peter på Formrepubliken slängt ut frågan tidigare.
Vad tänker du om det här? Hur ställer du dig till det?

Bilder: Danish furniture, iittala

Kommentarer

Sarah sa…
Håller helt och fullt med dig, skrev själv om detta för någon månad sedan då jag sprang på usla kopior på just denna skål på Citygross.
Känner verkligen med de formgivare som lagt ner flera år på att skapa något vackert som sedan kopieras på nolltid...
Bra att du tar upp frågan!
Absolut!!

Önskar dig en riktigt mysig fortsättning och Gott Nytt År!

Kram Karin
Nina sa…
Vet redan att jag kommer att bli påhoppad för vad jag tycker, det är okej att ni gör det för jag bryr mig inte.
Om jag hade haft pengar då hade jag också köpt den där äkta Marimekko skålen, men nu har jag alltså inte det..men tack och lov så finns nu dom där kopiorna som ni totalsågar men som jag har råd att kosta på mig.
Jag applåderar av lycka varje gång det kommer en kopia på något dyrt som jag aldrig kommer att kunna köpa men som jag gärna vill ha.
Visst är det väll bra att det finns val här i livet? Har man cash så har man råd att tycka usch och fy för kopior men för oss som inte har den där tjocka plånboken så är faktiskt kopiorna guld!!!
Tack Nina för att du lämnade din tanke och åsikt. Uppskattas verkligen. Jag håller med dig att det är bra att vi har valet i allt vi gör och konsumerar, vi väljer ju sedan att agera utefter sina personliga åsikter och efter sig själv. Många tycker ju olika och det är ju tur det.

Ha ett gott slut och ett gott nytt!
Frida sa…
Hej,
Mycket bra inlägg!!
Jag håller helt med dig Henrick, jag ogillar kopior starkt, och ditt exempel är mycket tydligt. Jag tycker precis som du att det är tragiskt att man som kedja/butiksägare köper in tex en kopia på marimekkoskål. Personligen har jag tom noterat att folk inte alltid ser skillnad på kopia och original, vilket är mycket sorgligt(vilket antagligen beror på dålig kunskap om den specifika produkten). Och om jag inte minns fel så tror jag mig även ha sett just Marimekkoskålen samt en kopia modell större i en och samma butik...
Personligen så avstår jag hellre från en produkt och fortsätter drömma om den om jag inte har råd med orginalet än köper kopian.
Självklart kan originalen ibland kosta en mer eller mindre förmögenhet, men det är också precis som du säger ett större arbete bakom en originalprodukt. Allt från formgivaren, andra experter hur/var produkten är tillverkad, råvarukvaliteten, hur företagen/tillverkaren ställer sig till miljöpåverkan, barnarbete, löner osv.
För min del hellre ingen vara alls än en billig kopia!
Imma sa…
Hej Henrik, så här långt i efterhand så är jag med på ditt spår. Jag ogillar stark kopior. Hellre sparar jag pengar, länge, länge och köper original än att lägga pengar på kopior. Jag gillar inte stöld av original varor dels för design värde, men även för att jag tycker att designer har lagt ned så mycket tid på att ta fram just rätta utseendet. Man har alltså lagt ned tid, fritid, och pengar på att just arbetet för att ta fram rätta produkterna. Så, nej. Har man inte råd att köpa original, vänta tills du har råd.