Hem & Villa - Blandning av rea kaos och design


Idag har jag spendera dagen på Hem och Villa mässan i Stockholm. Jag tänker ta upp vissa saker som jag inte förstår och vissa saker jag tycker är fantastiska.

Det kommer handla om inredning och design i det här inlägget, de andra avdelningarna kommer sen. Så ha det i åtanke när du läser det här.

Till att börja med ska jag säga att mässan är en utmärkt plats om du håller på och söker produkter och lösningar till ditt hem ( mer om det i ett annat inlägg). Grundtanken är fantastisk. Där slutar det som så när på 5 olika företag som kommer nedan.

På avdelningen inredning och design (som intresserade många besökare) gick jag runt länge och väl och nu kommer det...

Bilden ovan, med 50 % på allt i butiken, fattar jag inte. Har mässan blivit ett reakoncept där vissa företag säljer ut sina överlager från sommarens försäljning? Det här är inte sk. mässpriser eller liknande som säkert kunden kan uppskatta. Gustavsbergs poslinsfabrik hade flyttat in sin outlet i hallen och såg ut som en stor loppis, BoConcept hade välfyllda reabord i montern och div. företag sålde rea produkter. Alla sålde inte till extrapriser, men det överskuggade de mindre företagarna som satsat och ställt ut på mässan. Iallafall för mig, men jag kanske är för kritisk.

Är det inte bättre att ha en separat rea och loppis mässa istället för att stöka till intrycken för besökaren med 50% på allt i butiken alt. 25 % på allt? Trots allt är detta en mässa för allmänheten (som inte har tillgång till ex Formex) där besökaren ska kunna hitta nyheter, tips, inspiration och lösningar. Eller har jag fått all information och reklam om bakfoten??!

Med tanke på att en otrolig mängd människor besöker mässan borde väl man som företagare, butik, tillverkare o.s.v försöka stärka sitt varumärke gentemot kunden, visa vad man är bra på och stoltsera med sitt namn, istället för att köra sin tidiga mellandagsrea?

Ok, nu har jag vräkt ur mig mina känslor om Inredning/design avdelningen,så nu ska jag visa dig några saker som jag tyckte stack ut i mängden.


Stor eloge till Elle Interiör som stoltserade med en fantastisk monter. Blandning av material och känslor gav en bra bild om nuvarande trend och vad som komma skall.

Blandningen av material i sköna miljöer, skuggat av trädkronor, gjorde mig inspirerad och fick känslan av att jag ville veta mer. Bra jobbat!


Karl-oskar Ankarberg , GreenDesign (Möbelriket) visade upp sitt akvarium. Mer en möbel som kan placeras mitt i rummet, bli en del i rummet.

Plåtväggar i enkla linjer som placeras på en bänk i trä. hur snyggt som helst!

Akvarium har ju en lugnande verrkan så man kanske skulle införskaffa sig ett nu?


Studio Sankt Paul, PR byrån med bl.a AnnaO, Canada Goose, Oddbirds, Watt & veke m.fl hade fått utmaningen om att skapa en POP UP butik.

Ett annorlunda och kul sätt att presentera sina kunder i en butik under 4 dagar.


Pickyliving.se ställde ut. Det här 2 åriga företaget som tillverkar lyxvarianten till IKEA´s köksskåp. När man söker det lilla extra som fungerar rent tekniskt och praktiskt med IKEA grundsortiment.

Visst, inget nytt mot att skapa kompletterande till IKEA´s sortiment (Bemz och många fler) men gjort på ett snyggt och trendkänsligt sätt.
Exponeringen gillade jag, guld och svart som brytning lyfte fram det exklusiva i det hela.


Herb:ie. En odling för dina kryddor och som de själv säger kan den här odlingen ge dig tre gånger så mycket skörd av dina butikskryddor.

Olika färger och material som man väljer ifrån. Belysning för växterna som bara drar 19 kWht/mån.
Kan köpas genom deras webshop på indoorgarden.se

Närmsta dagarna ska du få ta del av lite annat jag hittar, sett och varit med om  på mässan, då det finns fler avdelningar att gå igenom och botanisera mellan. Bl.a ett trevligt besök hos Arga Snickarn och byggtorg m.m.

Bilder: Henrick Eriksson


Kommentarer

känns så desperat med rea på en mässa! Men vill man sänka sitt varumärke är det ju utmärkt! Trist

nä nu får jag kolla in Elle för mer fin fina ideér:)