Trend 2011 " Made Here" Del 3.
”Made Here” Handlar främst om ”storytelling”. Det betyder att vi söker ursprung i produkter och det som finns runt oss. Ett exempel; När du köper en produkt vill du veta vem som gjort den, hur denne har tänkt, hur den är tillverkad, var den är tillverkad och kanske ännu längre bak i kedjan.
Varför då tänker du säker nu? Storytelling ger ett mervärde till produkten. Vi vill kunna prata om produkten i våra hem, kunna mer om ursprunget och tillverkningen, vilket imponerar på vänner och lyssnare. Storytelling blir en del av produkten och gör att man kan förstå designen bättre.
Vi skyltar i hemmet med grönsaker och frukt. Grönsaker kommer in mer i stylingreportage m.m när det handlar om inredning. Det blir en del av inredningen och med vilken vi vill säga att vi är medvetna.
Vi vill kunna säga att ”kålhuvudet är plockat av Sonja i Lervik, på hennes egen sådda åker, skördat med händerna och fraktat till handeln med en cykel av märket Cresent”.
Stefan Andersson, keramiker från Göteborg, när han höll i leran, vad tänkte han? vart kom leran ifrån? Har han grävt den själv? Hur är den bränd? Det är sådana frågor vi kommer att ställa oss själva och söka i det vi ser. Vi vill ju berätta det för gästen som kommer dricka te ur muggen. Det blir viktigt. (Bilden uppe till höger i kollaget kommer från honom. )
Känns det igen med att man gärna vill berätta något om dina saker hemma eller som du tänkt införskaffa? Att det höjer produkten och i viss mån kvaliteten och designen? Spelar ingen roll om det är en soffa, papperspress eller en apelsin. Visst känns det igen?
Bilder: Designonline.se, Stefan Andersson, Rörstrand, oddbirds, odla.nu
Kollage: Henrick Eriksson
Kommentarer
Kul att läsa alla rapporter från träffen. Är inte alls avis att jag inte hade tid att hänga med...
Hur blir det med vår dejt? Betongljusstake till advent?
Ha det så gott!
Karin
Tack för en bra blogg!
Närodlat, Ja tack!
Kram Sofie